«Καλωσήρθες Σεπτέμβριε!» λέμε με χαμόγελο! Ποτέ. Κανένας.
Γιατί όμως σνομπάρουμε τόσο πολύ αυτό το μήνα; Γιατί προσπαθούμε να αποφύγουμε την άφιξή του με εκφράσεις τύπου «Δεν είναι Σεπτέμβριος, είναι 32 Αυγούστου»;
Φτάνει πια αυτό το bullying! Εμένα προσωπικά είναι ο αγαπημένος μου και αυτό γιατί είναι ο ιδανικότερος μήνας για να θέσεις νέους στόχους, καλύτερος ακόμα και από τον Ιανουάριο, ειδικότερα αν έχουμε περάσει ένα όμορφο καλοκαίρι.
Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, με διαφορετική προσωπικότητα, φιλοδοξίες, απαιτήσεις, όνειρα. Όμως ανεξάρτητα από αυτό υπάρχουν μερικοί στόχοι που αν καταφέρουμε να τους υλοποιήσουμε έστω σε ένα βαθμό, σίγουρα θα νιώσουμε καλύτερα. Ας μιλήσουμε ξεκάθαρα!
► Κάντε την αυτοκριτική σας.

Η αυτοκριτική είναι η διαδικασία κατά την οποία γίνεται αποτίμηση πράξεων, συμπεριφορών και επιλογών και μετά το άτομο διαπιστώνει κατά πόσο η προσωπικότητά του, οι μέχρι τότε δράσεις του και η ταυτότητά του βρίσκονται σε αρμονία με τις πραγματικές του επιθυμίες και επιδιώξεις. Όταν αναγνωρίζεις τα λάθη σου, εξελίσσεσαι σαν άνθρωπος, σαν προσωπικότητα. Η αυτοκριτική θέλει θάρρος και αυταπάρνηση του «εγώ».Όταν δικαιολογούμε πάντα τον εαυτό μας, όταν ρίχνουμε συνεχώς το φταίξιμο στους άλλους και κρυβόμαστε πίσω από δικαιολογίες, κάνουμε τόσο μεγάλη ζημιά στον εαυτό μας. Ουσιαστικά τον απορρίπτουμε. Αναγνωρίστε τον, αποδεχτείτε τον, αγαπήστε τον και βελτιώστε τον. Εξάλλου, μην ξεχνάτε, δεν βρίσκει ευχαρίστηση σε τίποτα, όποιος δεν βρίσκει ευχαρίστηση στον εαυτό του.

►Διώξτε τις τοξικές σχέσεις από τη ζωή σας
Ίσως αυτός θα έπρεπε να είναι ο πρώτος στόχος και αυτό γιατί οι σχέσεις μας με τους ανθρώπους μας επηρεάζουν σε τρομακτικό βαθμό. Τείνουμε να υιοθετούμε στοιχεία τους και να μιμούμαστε συμπεριφορές. Τι γίνεται όμως όταν ο άνθρωπος που έχεις απέναντί σου, σου ρουφάει την ενέργεια; Σε εξαντλεί και δε σε βοηθάει να πας μπροστά, αλλά το αντίθετο; Είναι δύσκολο, το ξέρω και το ξέρετε αλλά πρέπει να αποβάλλουμε τέτοιες επιρροές. Δε λέω να ξεκόψετε ένα ωραίο πρωί χωρίς αντίο γιατί αποφασίσατε να γίνεται γκουρού της αλλαγής. Προσπαθήστε να τους βοηθήσετε να αλλάξουν και αυτοί στάση ζωής, να έρθουν στη δική σας πλευρά, αυτήν που κάνετε προσπάθεια να φτάσετε. Αν όμως δεν μπορούν θα πρέπει να τους βγάλετε από τη ζωή σας. Ίσως μάλιστα έτσι βοηθήσετε και εκείνους να δουν τα λάθη τους και να αναθεωρήσουν (φυσικά αυτό δε γίνεται ποτέ).
►Φτιάξτε λίστα “DO IT”

Είναι καλό να έχεις ένα προσχέδιο με ό,τι αποφάσισες πως θέλεις να αλλάξεις ή να πετύχεις. Η οπτική επαφή γενικά βοηθάει, το να γράφεις και να διαβάζεις κάτι βοηθάει στο να αποτυπωθεί στο υποσυνείδητό σου. Κάνε δύο λίστες. Μια εφικτή και μία ονειροπαρμένη! Για παράδειγμα στην πρώτη λίστα μπορείς να γράψεις την απώλεια των 5 κιλών που θες να χάσεις την τελευταία διετία, ή το να γυμναστείς και να γίνεις fitness model! Αυτοί είναι στόχοι εφικτοί που μπορείς να τους πετύχεις με σχετική ευκολία (το σχετική είναι σχετικό), αρκεί να συγκεντρωθείς και να βάλεις πρόγραμμα. Η συνέπεια είναι το όπλο σου και πίστεψε με δε χάνεις. Στη δεύτερη λίστα τώρα, μπορείς να βάλεις κάτι πιο δύσκολο, για παράδειγμα εκείνο το ταξίδι στη Νορβηγία που ονειρευόσουν πάντα να κάνεις για να δεις το Βόρειο Σέλλας (…). Κάνε ένα κουμπαρά, μπαίνε καθημερινά και βλέπε φωτογραφίες, για να μεγαλώνει η επιθυμία σου, μίλα γι’αυτό σα να είναι κάτι θα που γίνει! Εντάξει μπορεί να μην τα καταφέρεις να πας αυτό το Μάρτιο. Αλλά δε χάθηκαν οι Μάρτιοι..

►Άλλαξε συνήθειες
Δύο λέξεις από τη φύση τους αντίθετες. Ξοδέψατε τόσο χρόνο για να παγιώσετε κάποιες συνήθειες και τώρα θα πρέπει να τις αλλάξετε; Ακριβώς. Σωστή διατροφή και άσκηση. Αυτό και αν είναι τετριμμένο και κοινότοπο, αλλά θα ανατρέψει τα πάντα στη ζωή σας. Δε σχετίζεται ούτε με την απώλεια βάρους, ούτε με τη μανία για γυμνασμένο σώμα. Μιλάω ξεκάθαρα για το ψυχολογικό κομμάτι. Η  σωστή διατροφή επηρεάζει τη βιοχημεία του εγκεφάλου μας (βελτιώνοντας τη διάθεση μας), παρέχει επαρκή ενέργεια για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας, ρυθμίζει το μεταβολισμό και συμβάλλει στη σταθεροποίηση των επιπέδων του σακχάρου μας στο αίμα. Όσον αφορά την άσκηση, την ώρα της γυμναστικής εκκρίνονται συγκεκριμένες ορμόνες (σεροτονίνη και ενδορφίνες), οι οποίες σχετίζονται με την καλή διάθεση. Παράλληλα, η γυμναστική συνδράμει κατευναστικά σε περιπτώσεις άγχους ή έντονου θυμού, βοηθώντας το μυαλό να ξεχαστεί και χαλαρώνοντας τους μυς.
Δε ξέρω αν σας έπεισα αλλά πάντα θα πιστεύω ότι ο Σεπτέμβριος προσφέρεται για αλλαγές και νέους στόχους.
Αυτή είναι η φύση του.
Αγαπήστε τον λιγάκι!
Εξάλλου, όλα είναι θέμα οπτικής…

ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΣΟΦΙΑ
Ψυχολόγος

 

MSc Κλινική και Κοινοτική Ψυχολογία