Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και εσύ νιώθεις περίεργα. Είτε ανήκεις στην κατηγορία των ανθρώπων που εκστασιάζονται και μετράνε μέρες για τα Χριστούγεννα από 1 Σεπτεμβρίου, είτε σε αυτούς που λένε ότι μισούν τις γιορτές και αυτό το κλίμα υπερβολικής αγάπης που επικρατεί, το μόνο σίγουρο είναι ότι τα συναισθήματά σου είναι ανάμεικτα και η διάθεσή σου επικίνδυνα ευμετάβλητη. Ειδικά αν ανήκεις στη δεύτερη κατηγορία, είναι πιο πιθανό να σε καταβάλλει μια κάποια μελαγχολία ή αλλιώς holiday blues (το υιοθετούμε, ακούγεται πιο ωραίο)…

Για ποιό λόγο όμως συμβαίνει αυτό; Πολλές οι αφορμές και αρκετοί οι τρόποι αντιμετώπισης, γι’ αυτό μη σε παίρνει από κάτω. Ας δούμε λοιπόν τους λόγους που πιθανόν μας δημιουργούν αυτά τα συναισθήματα..

  • Κοινωνικές προσδοκίες. Ο κώδικας των κοινωνικών επιταγών και των κοινωνικών «πρέπει» μας δημιουργεί στρες. Ο περίγυρός σου περιμένει από σένα μια συγκεκριμένη, «γιορτινή» συμπεριφορά, έχεις δεν έχεις διάθεση.
  • Απολογισμός. Το άγχος ότι στο τέλος του χρόνου πρέπει να κάνεις τον απολογισμό σου & να δεις τί κατάφερες μέσα στον προηγούμενο χρόνο.
  • Νέοι στόχοι. Το άγχος του να θέσεις νέους στόχους.
  • Οι δικές σου προσδοκίες. (που δεν επιβεβαιώνονται) Δηλαδή, συνήθως  περιμένουμε ότι οι διακοπές μας θα είναι μία περίοδος ευτυχίας, συντροφικότητας, αρμονίας.. Όμως πολύ συχνά τα συναισθήματα είναι αντίθετα.. Είναι το holiday bluesπου προαναφέραμε και περιλαμβάνει ψυχοσωματικά όπως : στομαχόπονος, αϋπνία, ανησυχία, άγχος, αναίτιες συγκρούσεις. Κάποια από αυτά τα συμπτώματα βέβαια μπορεί να έχουν και μια πιο απλή εξήγηση, όπως η υπερβολή και η υπερκατανάλωση, που μας διακατέχει τις μέρες αυτές (ποτό, φαγητό, κούραση). Είναι λογικό να πέφτουμε στην παγίδα αυτή, γιατί οι απαιτήσεις είναι πολλές. Οικογενειακές συγκεντρώσεις, κοινωνικές εκδηλώσεις, μαγείρεμα, ψώνια και φυσικά η οικονομική επιβάρυνση όλων αυτών.

Τώρα δες και μερικά εργαλεία, για να μη βουλιάξεις στη μιζέρια σου & να μην κάνεις τους γύρω σου να θέλουν να σε πυροβολήσουν.

  • Οργάνωσε το χρόνο σου και φρόντισε να είσαι λογικός με το πρόγραμμά σου. Μπορείς να πεις και κανένα ‘όχι’ προκειμένου να ξεκουραστείς ή να αφιερώσεις λίγο παραπάνω χρόνο στον εαυτό σου. Εξάλλου σκέψου ότι αν καταρρεύσεις δεν θα κάνεις τίποτα από αυτά που κανόνισες, οπότε..
  • Το ότι ήρθαν οι γιορτές δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουμε πανευτυχείς ξαφνικά. Αν είχαμε αισθήματα άγχους, νεύρα, θυμό, εξάντληση, δεν θα εξαφανιστούν επειδή είδαμε ένα στολισμένο δέντρο. Αντίθετα, αυτή η σκέψη μπορεί να τα επιδεινωθεί, επειδή έχουμε αυτές τις προσδοκίες και δε μπορούμε να ανταποκριθούμε. Οπότε, βρες την πηγή όσων σου προκαλούν αυτά τα συναισθήματα συμπεριφέρσου φυσιολογικά, όπως θα έκανες αν δεν ήταν Δεκέμβριος.
  • Μπορεί τα Χριστούγεννα να σου φέρνουν στο μυαλό ευτυχισμένες αναμνήσεις, διακοπές με τον καλό σου (πρώην προφανώς) ή με αγαπημένα πρόσωπα. Αυτό είναι λογικό να συμβαίνει, αφού τα Χριστούγεννα είναι η περίοδος που συνήθως παίρνουμε άδεια, πάμε διακοπές, εκδρομές, κάτι διαφορετικό τελοσπάντων. Εκλογίκευσε το λοιπόν, μη χάσεις τις φετινές σου διακοπές για χάρη της θύμησης κάποιων άλλων..
  • Μην αφηνιάσεις με το ποτό. Αντίθετα με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι, αν έχεις συναισθήματα θλίψης ή άγχους το ποτό απλά θα τα επιδεινώσει.
  • Τώρα δώσε βάση. Μπορεί να νιώθεις ότι δεν προσφέρεις τίποτα, ότι είσαι ένα μηδενικό. Πολύ πιθανό να είσαι.  Όμως μπορείς να μετατραπείς σε χρήσιμη οντότητα. Υπάρχουν σύλλογοι, σωματεία κλπ, που χρειάζονται την ενέργεια σου ειδικά αυτές τις μέρες. Πάνε σ’ ένα συσσίτιο και μοίρασε φαγητό ή πάνε σε μία οργάνωση με παιδιά και πέρασε μαζί τους εθελοντικά κάποιες ώρες… Αυτό, είναι διαφορετικό, είναι ανεκτίμητο..

Τέλος για να κλείσουμε και να φάμε κανένα μελομακάρονο να ξέρεις ότι η επιλογή είναι πάντα δική σου για το πώς θα περάσεις τις μέρες αυτές. Θα εκπλαγείς με το πώς θα νιώσεις από τη μια στιγμή στην άλλη απλά κάνοντας κάτι που σ’αρέσει. Οπότε αρχικά βρες κάτι που σου φτιάχνει τη διάθεση.

Λιακάδα; Μουσική; Βόλτα στην εξοχή; Βρες το…

ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΣΟΦΙΑ

Ψυχολόγος

MSc Κλινική και Κοινοτική Ψυχολογία